Sterownik akwarium Florida_SUN v2.0
- Big daddy
- Administrator
- Posty: 5411
- Rejestracja: 15 listopada 2012, 16:05
- Płeć: On
- Lokalizacja: Wyrazów
Sterownik akwarium Florida_SUN v2.0
Witajcie!
Kiedy skończyłem lampę, choć zadowolony z siebie, czułem jakiś niedosyt, pustkę która wypełniała moja duszę. Po domu walały się nieużywane już sprzęty, jakieś narzędzia, przewody, elektronika. Lutownica, która zdawała się mówić "weź mnie" i ten błysk na grocie...
Zatem wziąłem...
Tak powstało uwieńczenie naszego akwarium, korona.
W ruch poszło spienione pcv, bardzo nam się nie podobają takie przysadziste "czapy" więc nasza ma tylko ponad siedem cm. Ciekawe czy wystarczy żeby zabezpieczyć przed wyskakiwaniem ryb, zobaczymy. Potem malowanie, jeden dzień pracy i gotowe.
Gdyby nie te błagalne spojrzenia lutownicy, pewnie byłaby to najzwyklejsza korona i postawa do lampy.
Ale nie jest.
Na pokładzie coś, czemu ostatnio poświęcam dużo czasu, Arduino uno(klon), moduł czasowy DS1307 ,wyświetlacz lcd 20x4 i moduł wykonawczy na transoptorach i triakach, bezpieczny i nie generujący zakłóceń, co jest priorytetem bo w razie problemów może dojść do katastrofy.
Na przedniej ścianie korony mamy panel sterujący, przyciski oraz diody informacyjne i ostrzegawcze które znajdują się pod odpowiednimi napisami.
Funkcjonalności:
ZEGAR
Tak, mamy dwudziesty pierwszy wiek, więc każda szanująca się korona powinna wskazywać czas
AUTOMATYCZNA DOLEWKA
Ciężko będzie przebić funkcjonalnością zegarek, ale podjąłem próbę..
Urządzenie wyposażone jest w trzy czujniki:
Czujnik główny:
Odpowiada za dolewkę, jeśli jego pływak opadnie w wyniku zmniejszenia poziomu wody i sygnał będzie trwał dłużej nic 5s pompa zacznie dolewać wodę.
Jeśli stan powróci do wyjściowego, pompa działa jeszcze dwie sekundy i się wyłącza. Tak to ma działać i wygląda że działa
Czujnik opowiedział mi swoją historię, podobno pochodzi z chin i jest strasznym pedantem. Jeśli nie zagwarantuje mu czystości on może nie gwarantować mi stabilności pracy, po prostu nienawidzi brudu, ślimaków itp
Trzeba przyznać, że dość uczciwy układ, ale i tak mu nie wierzę
Czujnik bezpieczeństwa:
Brat czujnika głównego, ten jest jeszcze gorszy ponieważ boi się też wody
Wisi sobie w powietrzu w komorze pompy obiegowej, tuż nad maksymalnym poziomem wody i czeka. Jeśli kiedykolwiek(mam nadzieję że nie) jego pływak podniesie się, czujnik wywoła alarm wzrokowy widoczny na wyświetlaczu i dźwiękowy pulsujący pisk. Oczywiście wyłączy również pompę dolewki. Bestia jak widać złośliwa, ale postanowiłem to wykorzystać.
Na zdjęciach widać czujniki zamocowane na "trytytki" oczywiście po testach i regulacji zostaną przyklejone (taaa już to widzę...)
Czujnik poziomu wody w zbiorniku z RO:
Trzeci z braci na szczęście lubi wodę...
Jest zanurzony w bańce z RO i głośnym piskiem i napisami na lcd informuje, że właśnie kończy się woda i dla ochrony pompy wyłączył ją. "Dolej wody przyjacielu bo wyłączyłem Ci pompę i zasolenie wzrasta" w zasadzie tylko tyle potrafi powiedzieć, wystarczy.
Wydaje mi się, że system jest wystarczająco bezpieczny, trzech chińskich braci powinno zapewnić spokój ducha. Problem w tym, że jak słyszę słowo "chiński" zaraz robię się podejrzliwy . Dlatego dodałem jeszcze jedno zabezpieczenie, całkiem nie chińskie, moje:
Alarm "kocia kita" czyli nieszczelność panelu, akwarium, bądź uszkodzenie czy wysuniecie się wężyka dolewki (spowodowane kocią kitą). Jeśli pompa pracuje dłużej niż 25s(regulowane) kontroler wyłączy ją i pojawi się tzw cichy alarm, pulsująca na panelu korony dioda z napisem ALARM. Aby znów załączyć pompę trzeba wcisnąć przycisk RESET.
Ta funkcja powstała gdyż kocur podczas mojej pracy przechodził między moimi nogami a stolikiem i wszystko zrzucał tą swoją kitą, powodując moja furię.
Mamy w domu zwierzęta, więc to nie jest takie znów nierealne zagrożenie, choć wszystko starałem się zamontować bardzo porządnie.
W razie jakby oba czujniki zawiodły ten alarm i tak wyłączy pompę, jeśli będzie zbyt długo pracowała.
Mam jeszcze jedną funkcjonalność, na lcd wyświetlana jest ilość pozostałej w zbiorniku wody. Wymaga to kalibracji w zależności od wydajności pompy.
Ja mam jak widać beczkę 20l naniosłem podziałke do kalibracji.
U mnie jeśli obliczony poziom wody będzie mniejszy niż 7l włącza się cichy alarm(pulsujaca na panelu dioda ALARM) trzeba wówczas uzupełnić wodę i skasować licznik przyciskiem RESET.
Jeśli tego nie zrobimy, nic się wielkiego nie dzieje, to tylko informacja, ale po czasie może nas w środku nocy obudzić wycie alarmu czujnika poziomu wody w zbiorniku RO(trzeci z chińskich braci ).
Można powiedzieć, że dałem sobie szansę
Jeśli chodzi o dolewkę to chyba wszystko
UTRZYMANIE TEMPERATURY
Sterownik wyposażony jest w termometr ds18b20, mierzy i pokazuje on na lcd aktualną temperaturę wody w zbiorniku. Jeśli jest niższa od ustawionej, załączy grzałkę i zapali diodę HEAT na panelu sterującym, jeśli za wysoka odpowiednio wystartują wentylatory chłodzące i zapali się dioda COOL. Oczywiście jest przewidziana i regulowana w kodzie histereza. Domyślnie temp jest ustawiona na 24stC(grzałka się wyłączy, ponownie załączy poniżej 23 stC) , chłodzenie załączy się powyżej 29 stC i będzie pracowało, aż temp. zejdzie do 27stC.
POMIAR TEMPERATURY I WILGOTNOŚCI W POMIESZCZNIU
Mamy problemy z wilgocią w domu, dlatego dodając kolejne akwarium, w dodatku otwarte postanowiłem zadbać o prawidłową wentylację. Pomoże w tym i mój sterownik. Mierzy i wyświetla na lcd temperaturę powietrza oraz jego wilgotność. Sama informacja byłaby mało użyteczna, więc dodałem sterowanie wyciągiem wentylacyjnym. Powyżej ustalonej wilgotności, sterownik załączy wentylator w kominie. Wszystko działa oczywiście z histerezą, wartości są regulowane w kodzie.
Mam nadzieję, że system pomoże również zimą w utrzymaniu stabilnego PH, bo jak wiadomo mniej wtedy wietrzymy, więcej CO2 w powietrzu, które w wyniku pracy odpieniacza obniża PH w zbiorniku.
Zobaczymy jak to się sprawdzi.
KARMIENIE
Na panelu korony znajduje się przycisk FOOD, po jego wciśnięciu zatrzymane zostają pompy: obiegowa i cyrkylacyjna oraz odpieniacz. Na panelu korony zapala się dioda FOOD. Czas jest regulowany w kodzie(domyślnie 5 min) po jego upłynięciu rusza pompa obiegowa i cyrkulacyjna. Odpieniacz musi poczekać na swoją kolej, aż ustabilizuje się poziom wody w panelu filtracyjnym, który rośnie po wyłączeniu pomp.
ODPIENIACZ
Każdorazowo, po zaniku napięcia, odpieniacz startuje z 15 minutowym(regulowanym w kodzie) opóźnieniem.
Jak wyżej, aby nie doszło do przelania kubka, musimy najpierw zadbać o właściwy poziom wody w panelu.
WYJŚCIE OUT
Na panelu sterujacym korony jest jeszcze przycisk OUT w zamyśle miał załączać dodatkowe urządzenie, niestety jak niżej napisałem z powodu braku pinów muszę operację odłożyć do momentu, aż rozwiąże ten problem.
To chyba wszystko. Moje dzieło pracuje dopiero tydzień, jak na razie wszystko zdaje się być ok. Nie wszystko wyszło tak jak planowałem, brakło mi pinów na mikrokontrolerze. Chciałem rozdzielić działanie pomp cyrkulacyjnej i obiegowej(widać osobna sygnalizację na zdjęciu) aby spróbować zrobić sterowanie cyrkulacją. Cyklicznie włączać i włączać pompę powodując efekt fali( okazało się po testach że i tak u mnie nie do zrealizowania bo mój jvp100 strasznie rzegota przy starcie).
Choć mam jeszcze trzy wolne, nie bardzo potrafię z nich skorzystać. Na analogowych A4 i A5 są jakieś "śmieci" myślę że związana z magistralą i2c a na pinie komunikacyjnym nr1 mam cały czas stan wysoki, nie jestem rozczarowany ponieważ normalnie nie wykorzystuje się tych pinów. Chciałem już uruchomić sterownik więc dałem sobie spokój na razie z poszukiwaniem przyczyn, czy zabawą rejestrem przesuwnym.
Serce całego systemu, sterownik ma na obudowie informację, które wyjścia są aktualnie w użyciu: Starałem się wszystko zrobić estetycznie, na tyle na ile się da domowymi sposobami i narzędziami. Maskownica panelu została zamówiona i grawerowana, koszt to 10zł . Jeszcze zdjęcia wnetrza szafki:
Kod jest moją własnością, napisałem go razem z moim synem, który mocno się zainteresował tym tematem co mnie bardzo cieszy. Chciałem mu bardzo podziękować za pomoć!
Po testach, poprawkach, ogólnym ogarnięciu i opisaniu kodu zostanie on udostępniony pod warunkiem przestrzegania licencji.
Kod może być rozpowszechniany tylko za moją zgodą i do użytku niekomercyjnego. Warunki użytkowania znajdą się na początku kodu i nie zezwalam na ich edycję!
Jeśli będzie jakieś zainteresowanie, postaram się umieścić go na jakimś serwerze, tymczasem proszę pytać tutaj w temacie dla chętnych prześlę. Choć sterownik tworzony był z potrzeb bardzo indywidualnych i z myślą o akwarium morskim, uważam że można go przystosować do słodkiego przy odrobinie zacięcia.
Co do kosztów to są raczej pomijalne, jeśli wziąć pod uwagę cenę takich urządzeń, z tego co pamiętam:
Arduino 3,47$
Zegar 0,99$
Czujnik temp około 1 $
lcd 4,7$
konwenter I2C 0,50$
Moduł wykonawczy 42 zł
Obudowa 12 zł
3x12zł czujniki
Ja dodatkowo musiałem kupic jeszce pompę do kampera 34zeta i zasilacz do niej 5 zł.
Jeśli miałbym sump tych kosztów by nie było. czyli kosztowała mnie ta zabawa około 170zł czyli jakąś lichą dolewkę bym chyba kupił.
Jeśli są jakieś sugestie czy pytania z chęcią podyskutuje na ten temat.
PS.
Lutownica nadal leży i kusi coś tam syczała o pompach dozujących, ale to temat na później, czas nadrobić trochę zaległości w pracach domowych. Kropkę(korone) nad i postawiłem, dopiąłem swego!
Kiedy skończyłem lampę, choć zadowolony z siebie, czułem jakiś niedosyt, pustkę która wypełniała moja duszę. Po domu walały się nieużywane już sprzęty, jakieś narzędzia, przewody, elektronika. Lutownica, która zdawała się mówić "weź mnie" i ten błysk na grocie...
Zatem wziąłem...
Tak powstało uwieńczenie naszego akwarium, korona.
W ruch poszło spienione pcv, bardzo nam się nie podobają takie przysadziste "czapy" więc nasza ma tylko ponad siedem cm. Ciekawe czy wystarczy żeby zabezpieczyć przed wyskakiwaniem ryb, zobaczymy. Potem malowanie, jeden dzień pracy i gotowe.
Gdyby nie te błagalne spojrzenia lutownicy, pewnie byłaby to najzwyklejsza korona i postawa do lampy.
Ale nie jest.
Na pokładzie coś, czemu ostatnio poświęcam dużo czasu, Arduino uno(klon), moduł czasowy DS1307 ,wyświetlacz lcd 20x4 i moduł wykonawczy na transoptorach i triakach, bezpieczny i nie generujący zakłóceń, co jest priorytetem bo w razie problemów może dojść do katastrofy.
Na przedniej ścianie korony mamy panel sterujący, przyciski oraz diody informacyjne i ostrzegawcze które znajdują się pod odpowiednimi napisami.
Funkcjonalności:
ZEGAR
Tak, mamy dwudziesty pierwszy wiek, więc każda szanująca się korona powinna wskazywać czas
AUTOMATYCZNA DOLEWKA
Ciężko będzie przebić funkcjonalnością zegarek, ale podjąłem próbę..
Urządzenie wyposażone jest w trzy czujniki:
Czujnik główny:
Odpowiada za dolewkę, jeśli jego pływak opadnie w wyniku zmniejszenia poziomu wody i sygnał będzie trwał dłużej nic 5s pompa zacznie dolewać wodę.
Jeśli stan powróci do wyjściowego, pompa działa jeszcze dwie sekundy i się wyłącza. Tak to ma działać i wygląda że działa
Czujnik opowiedział mi swoją historię, podobno pochodzi z chin i jest strasznym pedantem. Jeśli nie zagwarantuje mu czystości on może nie gwarantować mi stabilności pracy, po prostu nienawidzi brudu, ślimaków itp
Trzeba przyznać, że dość uczciwy układ, ale i tak mu nie wierzę
Czujnik bezpieczeństwa:
Brat czujnika głównego, ten jest jeszcze gorszy ponieważ boi się też wody
Wisi sobie w powietrzu w komorze pompy obiegowej, tuż nad maksymalnym poziomem wody i czeka. Jeśli kiedykolwiek(mam nadzieję że nie) jego pływak podniesie się, czujnik wywoła alarm wzrokowy widoczny na wyświetlaczu i dźwiękowy pulsujący pisk. Oczywiście wyłączy również pompę dolewki. Bestia jak widać złośliwa, ale postanowiłem to wykorzystać.
Na zdjęciach widać czujniki zamocowane na "trytytki" oczywiście po testach i regulacji zostaną przyklejone (taaa już to widzę...)
Czujnik poziomu wody w zbiorniku z RO:
Trzeci z braci na szczęście lubi wodę...
Jest zanurzony w bańce z RO i głośnym piskiem i napisami na lcd informuje, że właśnie kończy się woda i dla ochrony pompy wyłączył ją. "Dolej wody przyjacielu bo wyłączyłem Ci pompę i zasolenie wzrasta" w zasadzie tylko tyle potrafi powiedzieć, wystarczy.
Wydaje mi się, że system jest wystarczająco bezpieczny, trzech chińskich braci powinno zapewnić spokój ducha. Problem w tym, że jak słyszę słowo "chiński" zaraz robię się podejrzliwy . Dlatego dodałem jeszcze jedno zabezpieczenie, całkiem nie chińskie, moje:
Alarm "kocia kita" czyli nieszczelność panelu, akwarium, bądź uszkodzenie czy wysuniecie się wężyka dolewki (spowodowane kocią kitą). Jeśli pompa pracuje dłużej niż 25s(regulowane) kontroler wyłączy ją i pojawi się tzw cichy alarm, pulsująca na panelu korony dioda z napisem ALARM. Aby znów załączyć pompę trzeba wcisnąć przycisk RESET.
Ta funkcja powstała gdyż kocur podczas mojej pracy przechodził między moimi nogami a stolikiem i wszystko zrzucał tą swoją kitą, powodując moja furię.
Mamy w domu zwierzęta, więc to nie jest takie znów nierealne zagrożenie, choć wszystko starałem się zamontować bardzo porządnie.
W razie jakby oba czujniki zawiodły ten alarm i tak wyłączy pompę, jeśli będzie zbyt długo pracowała.
Mam jeszcze jedną funkcjonalność, na lcd wyświetlana jest ilość pozostałej w zbiorniku wody. Wymaga to kalibracji w zależności od wydajności pompy.
Ja mam jak widać beczkę 20l naniosłem podziałke do kalibracji.
U mnie jeśli obliczony poziom wody będzie mniejszy niż 7l włącza się cichy alarm(pulsujaca na panelu dioda ALARM) trzeba wówczas uzupełnić wodę i skasować licznik przyciskiem RESET.
Jeśli tego nie zrobimy, nic się wielkiego nie dzieje, to tylko informacja, ale po czasie może nas w środku nocy obudzić wycie alarmu czujnika poziomu wody w zbiorniku RO(trzeci z chińskich braci ).
Można powiedzieć, że dałem sobie szansę
Jeśli chodzi o dolewkę to chyba wszystko
UTRZYMANIE TEMPERATURY
Sterownik wyposażony jest w termometr ds18b20, mierzy i pokazuje on na lcd aktualną temperaturę wody w zbiorniku. Jeśli jest niższa od ustawionej, załączy grzałkę i zapali diodę HEAT na panelu sterującym, jeśli za wysoka odpowiednio wystartują wentylatory chłodzące i zapali się dioda COOL. Oczywiście jest przewidziana i regulowana w kodzie histereza. Domyślnie temp jest ustawiona na 24stC(grzałka się wyłączy, ponownie załączy poniżej 23 stC) , chłodzenie załączy się powyżej 29 stC i będzie pracowało, aż temp. zejdzie do 27stC.
POMIAR TEMPERATURY I WILGOTNOŚCI W POMIESZCZNIU
Mamy problemy z wilgocią w domu, dlatego dodając kolejne akwarium, w dodatku otwarte postanowiłem zadbać o prawidłową wentylację. Pomoże w tym i mój sterownik. Mierzy i wyświetla na lcd temperaturę powietrza oraz jego wilgotność. Sama informacja byłaby mało użyteczna, więc dodałem sterowanie wyciągiem wentylacyjnym. Powyżej ustalonej wilgotności, sterownik załączy wentylator w kominie. Wszystko działa oczywiście z histerezą, wartości są regulowane w kodzie.
Mam nadzieję, że system pomoże również zimą w utrzymaniu stabilnego PH, bo jak wiadomo mniej wtedy wietrzymy, więcej CO2 w powietrzu, które w wyniku pracy odpieniacza obniża PH w zbiorniku.
Zobaczymy jak to się sprawdzi.
KARMIENIE
Na panelu korony znajduje się przycisk FOOD, po jego wciśnięciu zatrzymane zostają pompy: obiegowa i cyrkylacyjna oraz odpieniacz. Na panelu korony zapala się dioda FOOD. Czas jest regulowany w kodzie(domyślnie 5 min) po jego upłynięciu rusza pompa obiegowa i cyrkulacyjna. Odpieniacz musi poczekać na swoją kolej, aż ustabilizuje się poziom wody w panelu filtracyjnym, który rośnie po wyłączeniu pomp.
ODPIENIACZ
Każdorazowo, po zaniku napięcia, odpieniacz startuje z 15 minutowym(regulowanym w kodzie) opóźnieniem.
Jak wyżej, aby nie doszło do przelania kubka, musimy najpierw zadbać o właściwy poziom wody w panelu.
WYJŚCIE OUT
Na panelu sterujacym korony jest jeszcze przycisk OUT w zamyśle miał załączać dodatkowe urządzenie, niestety jak niżej napisałem z powodu braku pinów muszę operację odłożyć do momentu, aż rozwiąże ten problem.
To chyba wszystko. Moje dzieło pracuje dopiero tydzień, jak na razie wszystko zdaje się być ok. Nie wszystko wyszło tak jak planowałem, brakło mi pinów na mikrokontrolerze. Chciałem rozdzielić działanie pomp cyrkulacyjnej i obiegowej(widać osobna sygnalizację na zdjęciu) aby spróbować zrobić sterowanie cyrkulacją. Cyklicznie włączać i włączać pompę powodując efekt fali( okazało się po testach że i tak u mnie nie do zrealizowania bo mój jvp100 strasznie rzegota przy starcie).
Choć mam jeszcze trzy wolne, nie bardzo potrafię z nich skorzystać. Na analogowych A4 i A5 są jakieś "śmieci" myślę że związana z magistralą i2c a na pinie komunikacyjnym nr1 mam cały czas stan wysoki, nie jestem rozczarowany ponieważ normalnie nie wykorzystuje się tych pinów. Chciałem już uruchomić sterownik więc dałem sobie spokój na razie z poszukiwaniem przyczyn, czy zabawą rejestrem przesuwnym.
Serce całego systemu, sterownik ma na obudowie informację, które wyjścia są aktualnie w użyciu: Starałem się wszystko zrobić estetycznie, na tyle na ile się da domowymi sposobami i narzędziami. Maskownica panelu została zamówiona i grawerowana, koszt to 10zł . Jeszcze zdjęcia wnetrza szafki:
Kod jest moją własnością, napisałem go razem z moim synem, który mocno się zainteresował tym tematem co mnie bardzo cieszy. Chciałem mu bardzo podziękować za pomoć!
Po testach, poprawkach, ogólnym ogarnięciu i opisaniu kodu zostanie on udostępniony pod warunkiem przestrzegania licencji.
Kod może być rozpowszechniany tylko za moją zgodą i do użytku niekomercyjnego. Warunki użytkowania znajdą się na początku kodu i nie zezwalam na ich edycję!
Jeśli będzie jakieś zainteresowanie, postaram się umieścić go na jakimś serwerze, tymczasem proszę pytać tutaj w temacie dla chętnych prześlę. Choć sterownik tworzony był z potrzeb bardzo indywidualnych i z myślą o akwarium morskim, uważam że można go przystosować do słodkiego przy odrobinie zacięcia.
Co do kosztów to są raczej pomijalne, jeśli wziąć pod uwagę cenę takich urządzeń, z tego co pamiętam:
Arduino 3,47$
Zegar 0,99$
Czujnik temp około 1 $
lcd 4,7$
konwenter I2C 0,50$
Moduł wykonawczy 42 zł
Obudowa 12 zł
3x12zł czujniki
Ja dodatkowo musiałem kupic jeszce pompę do kampera 34zeta i zasilacz do niej 5 zł.
Jeśli miałbym sump tych kosztów by nie było. czyli kosztowała mnie ta zabawa około 170zł czyli jakąś lichą dolewkę bym chyba kupił.
Jeśli są jakieś sugestie czy pytania z chęcią podyskutuje na ten temat.
PS.
Lutownica nadal leży i kusi coś tam syczała o pompach dozujących, ale to temat na później, czas nadrobić trochę zaległości w pracach domowych. Kropkę(korone) nad i postawiłem, dopiąłem swego!
Re: Sterownik akwarium Florida_SUN v2.0
Byłem, widziałem, gorącą lutownicę krzyczącą do Biga "weź mnie". (pomijam fakt, że cała powierzchnia stołu kusiła do ... "wzięcia") Gdyby ktoś pomyślał, że Big cierpiał lutując to się grubo myli. Big się odstresowuje lutując zatem jak się wkurzy w najbliższym czasie to strach pomyśleć co jeszcze zmontuje... "na odstresowanie"
Z mojej strony pełen podziw
Z mojej strony pełen podziw
"Wielkość człowieka polega na jego świadomości bycia małym" - "Myśli" Blaise Pascal
- KODI
- Założyciel
- Posty: 4209
- Rejestracja: 15 listopada 2012, 15:12
- Płeć: On
- Lokalizacja: Częstochowa-Stare Miasto
- Kontakt:
Re: Sterownik akwarium Florida_SUN v2.0
Szacun Big za wytrwałość, pokaż jak się prezentuje całość na baniaku
KODI aquajura.pl
507L + 200L - Aqua Salsus II
20L- KODI-zumi
______________
e-mail : aquanexus.pl@gmail.com lub kkodim@gmail.com
Tel.607 404 247
NIECH MOC BĘDZIE Z WAMI ! ZAWSZE
507L + 200L - Aqua Salsus II
20L- KODI-zumi
______________
e-mail : aquanexus.pl@gmail.com lub kkodim@gmail.com
Tel.607 404 247
NIECH MOC BĘDZIE Z WAMI ! ZAWSZE
- florida_blue
- Wolontariusz Aqua Jura
- Posty: 1280
- Rejestracja: 03 grudnia 2012, 08:51
- Płeć: Ona
Re: Sterownik akwarium Florida_SUN v2.0
Tak się prezentuje
- MarSz
- Użytkownik
- Posty: 3892
- Rejestracja: 19 listopada 2012, 09:38
- Płeć: On
- Lokalizacja: Lubliniec/Częstochowa
Re: Sterownik akwarium Florida_SUN v2.0
Jestem pod wrażeniem - pełen szacun i gratulacje (również dla syna za zaangażowanie i floridy za cierpliwość).
Jedyne co bym tutaj zasugerował to drugiego kolegę maximowego dla ds18b20 - a niech się wzajemnie sprawdzają - po 1wire to nie problem bo nie potrzebujesz kolejnych pinów.
A jak nie drugi to pomyśl przynajmniej nad jakimś bezpiecznym i bardziej zaangażowanym niż sam odczyt algorytmem weryfikacji wyniku pomiaru (chyba, że już masz).
Jedyne co bym tutaj zasugerował to drugiego kolegę maximowego dla ds18b20 - a niech się wzajemnie sprawdzają - po 1wire to nie problem bo nie potrzebujesz kolejnych pinów.
A jak nie drugi to pomyśl przynajmniej nad jakimś bezpiecznym i bardziej zaangażowanym niż sam odczyt algorytmem weryfikacji wyniku pomiaru (chyba, że już masz).
- Big daddy
- Administrator
- Posty: 5411
- Rejestracja: 15 listopada 2012, 16:05
- Płeć: On
- Lokalizacja: Wyrazów
Re: Sterownik akwarium Florida_SUN v2.0
O widzisz I to jest dobry pomysł, chyba jakiś zawodowe zboczenie na temat bezpieczeństwa
Coś tam czytałem już, ale odłożyłem temat na później.
Drugi czujnik ,porównanie i uśrednianie wyników fajna rzecz. Tylko albo rejestr przesówny albo przesiadka na arduino mega(brakło już pinów). Trochę się nad tym zastanawiam mówiąc szczerze bo czeka mnie jeszcze zrobienie pomp dozujących i mógłbym to wszystko upchnąć w jeden sterownik. Muszę jeszcze tylko przemyśleć co bym potrzebował i jak to zrobić
Na razie dłuższe testy a później się zobaczy
Wysłane z galaktyki S4
Coś tam czytałem już, ale odłożyłem temat na później.
Drugi czujnik ,porównanie i uśrednianie wyników fajna rzecz. Tylko albo rejestr przesówny albo przesiadka na arduino mega(brakło już pinów). Trochę się nad tym zastanawiam mówiąc szczerze bo czeka mnie jeszcze zrobienie pomp dozujących i mógłbym to wszystko upchnąć w jeden sterownik. Muszę jeszcze tylko przemyśleć co bym potrzebował i jak to zrobić
Na razie dłuższe testy a później się zobaczy
Wysłane z galaktyki S4
- MarSz
- Użytkownik
- Posty: 3892
- Rejestracja: 19 listopada 2012, 09:38
- Płeć: On
- Lokalizacja: Lubliniec/Częstochowa
Re: Sterownik akwarium Florida_SUN v2.0
Po pierwsze ds18b20 to jak dobrze pamiętam (no dobra muszę pamiętać bo robiłem na tym magisterkę ) to 1wire więc nie potrzebujesz więcej portów tylko poszukać info o arbitrażu na magistrali - powinno dać radę - ja na jedną linię podłączałem kilkanaście czujników, regulowany potencjometr i tzw. "pastylki" (nie pamiętam teraz nazwy). Wszystko ładnie śmigało.
Po drugie - żadne uśrednianie - poszukać bardziej bezpiecznego algorytmu.
Po drugie - żadne uśrednianie - poszukać bardziej bezpiecznego algorytmu.
- Big daddy
- Administrator
- Posty: 5411
- Rejestracja: 15 listopada 2012, 16:05
- Płeć: On
- Lokalizacja: Wyrazów
Re: Sterownik akwarium Florida_SUN v2.0
to są rejony na razie dla mnie niedostępne
Ale jeśli nie trzeba osobnej linii na dane to jak najbardziej można dodać czujniki w różnych punktach akwa. Ja mam na razie w komorze pompy i trochę się obawiałem że może być tam inna temp że wzgledu wlasnie na prace i nagrzewania się pompy. Jednak porównanie z analogowym termometrem w akwarium nie pokazuje jakiś dużych różnic.
Wysłane z galaktyki S4
Ale jeśli nie trzeba osobnej linii na dane to jak najbardziej można dodać czujniki w różnych punktach akwa. Ja mam na razie w komorze pompy i trochę się obawiałem że może być tam inna temp że wzgledu wlasnie na prace i nagrzewania się pompy. Jednak porównanie z analogowym termometrem w akwarium nie pokazuje jakiś dużych różnic.
Wysłane z galaktyki S4
- sibelius
- Użytkownik
- Posty: 698
- Rejestracja: 19 marca 2013, 18:30
- Płeć: On
- Lokalizacja: Wieś pod Łazami
Re: Sterownik akwarium Florida_SUN v2.0
XDNie no, pełen podziw!
Trzeba mieć to coś żeby takie rzeczy sobie wymyślić i realizować, gratuluję!
Tutaj to stwierdzenie o wiele bardziej pasuje. Szacun!
Pozdrawiam
Paweł
Moje baniaki:
Zupa 2.0
Blada, nocna lampka
Tatuin
Rezydencja
Zupa jarzynowa z rybną wkładką
Paweł
Moje baniaki:
Zupa 2.0
Blada, nocna lampka
Tatuin
Rezydencja
Zupa jarzynowa z rybną wkładką
- Big daddy
- Administrator
- Posty: 5411
- Rejestracja: 15 listopada 2012, 16:05
- Płeć: On
- Lokalizacja: Wyrazów
Re: Sterownik akwarium Florida_SUN v2.0
Z racji czerwcowych upałów musiałem na szybko uruchomić jakiś system chłodzenia. Temperatura wody skoczyła do prawie 29stC więc zadziałałem nas szybko i powstał super wydajny Hiper Cooling System:
Niestety ten kulfon nie pasuje jakoś do reszty sprzętów, więc zaopatrzyłem się w cztery super ciche wentylatory 120mm i powstało coś bardziej estetycznego. Wyrzeźbiłem z pvc mocowanie, polutowaniem przewody i zasilanie takie coś mi wyszło. Wygląda chyba trochę lepiej, miałem trochę obawy ponieważ wentylatory są wolnoobrotowe, nie wieją jak szalone. Po testach mam nadzieję że będzie działać równie skutecznie jak kulfon, zbiły w godzinę temp z 25.4 do 22 stC.
Ku mojemu zdziwieniu podłączony pod sterownik idealnie utrzymywał temperaturę, histereza to 26-26.5stC. Chłodzenie zajmowało mu około 10 do 15 minut i dawało całkowity spokój nawet w największe upały.
Niestety ten kulfon nie pasuje jakoś do reszty sprzętów, więc zaopatrzyłem się w cztery super ciche wentylatory 120mm i powstało coś bardziej estetycznego. Wyrzeźbiłem z pvc mocowanie, polutowaniem przewody i zasilanie takie coś mi wyszło. Wygląda chyba trochę lepiej, miałem trochę obawy ponieważ wentylatory są wolnoobrotowe, nie wieją jak szalone. Po testach mam nadzieję że będzie działać równie skutecznie jak kulfon, zbiły w godzinę temp z 25.4 do 22 stC.
Re: Sterownik akwarium Florida_SUN v2.0
To jaką temperaturę utrzymujesz w baniaczku?
- Big daddy
- Administrator
- Posty: 5411
- Rejestracja: 15 listopada 2012, 16:05
- Płeć: On
- Lokalizacja: Wyrazów
Re: Sterownik akwarium Florida_SUN v2.0
W programie sterownika zadałem max 29stC, Tak mi się wydawało, że będzie dobrze bo w domu mam na prawdę piekło, tak około 32st w największy skwar. Jednak przemyślałem sprawę, całe to ustrojstwo powinno z założenia pomagać utrzymać optymalne parametry(około 25stC), a nie ratować korale przed ugotowaniem. Oczywiście wziąłem pod uwagę to, że mam tak gorąco w domu dlatego kompromisem jest zmiana temp w kodzie pomiędzy 26 a 26.5stC. Sterownik załączy wentylatory powyżej temp 26.5stC , a pracują dopóki temp nie spadnie poniżej 26stC.
Do tej pory kulfon pracował co dwie godziny przez około 15minut, nie mam jeszcze pojęcia jak to będzie z nowymi went bo znacząco się pochodziło i temp spadła do około 25st.
Z ciekawostek to same pompy utrzymują około 4stC różnicy między temp powietrza i wody. Oczywiście woda jest cieplejsza. Aquael 2000, dwa cyrkulatory i odpieniacz podgrzewają wodę o cztery stopnie...
Nigdy bym nie powiedział, ale fajnie by było jakby takie wartości utrzymaly się również zimą
Wynikiem utrzymania temperatury jest odparowanie około 15l wody tygodniowo.
Edit:
Oczywiście błąd, poprawnie powinno być:
Odparowanie 15l wody pozwala utrzymać temp na ww poziomie.
Wysłane z galaktyki S4
Do tej pory kulfon pracował co dwie godziny przez około 15minut, nie mam jeszcze pojęcia jak to będzie z nowymi went bo znacząco się pochodziło i temp spadła do około 25st.
Z ciekawostek to same pompy utrzymują około 4stC różnicy między temp powietrza i wody. Oczywiście woda jest cieplejsza. Aquael 2000, dwa cyrkulatory i odpieniacz podgrzewają wodę o cztery stopnie...
Nigdy bym nie powiedział, ale fajnie by było jakby takie wartości utrzymaly się również zimą
Wynikiem utrzymania temperatury jest odparowanie około 15l wody tygodniowo.
Edit:
Oczywiście błąd, poprawnie powinno być:
Odparowanie 15l wody pozwala utrzymać temp na ww poziomie.
Wysłane z galaktyki S4